Holland

Weltevree

Weltevree ble stiftet i 2007 for å gjøre innovative og særegne produkter tilgjengelige for et bredt publikum: Vi utvikler og produserer produktene selv og leverer dem via partnere eller direkte til sluttbrukere, og sikrer dermed vårt ønskede kvalitetsnivå innenfor et sunt nettverk av designere, leverandører og forbruker.

Weltevree er navnet på et sted der man føler seg glad og hjemme. En direkte oversettelse til norsk ville være «Godt fornøyd». Navnet ble ofte gitt til nederlandsk gårdsbruk – det står for stolthet og det å ha det bra. Vi lager produkter for slike ”Weltevrees” over hele verden.

Weltevree konsentrerer seg om kvalitet: kvalitet i våre produkters design og materialer og kvalitet i opplevelsen og bruken av disse produktene. Og for oss handler kvaliteten på en Weltevree-opplevelse om følelsen av å være komfortabel og koblet til sine omgivelser: å varme seg ved ovnen, å lage mat i hagen og å ligge i en vedfyrt badestamp. Våre produkter inviterer deg til å vurdere de daglige tingene rundt deg: De dekker våre grunnleggende behov, men er luksuriøse i sine erfaringer.

Designere i Weltevree:

• Floris Schoonderbeek (1979)
I 2002 førte ønsket om å gjenoppfinne og utnytte offentlige rom til det som trolig er hans mest kjente design: Dutchtub. En mobilt, vedfyrt badekar serieprodusert for globalt salg og utleie. Kunstprosjektet «Skal vi danse» – en 38 meter høy elektrisitetsmast som Schoonderbeek forvandlet, i Doetinchem – er et perfekt eksempel på hvordan han ser på sine omgivelser og gjør dem lett tilgjengelige.

• Dick van Hoff (1972)
En allsidig produktdesigner med en sterk følelse for materiale og form og en stor kjærlighet til industri- og håndverksbaserte teknikker. Med sin «industrielle tilpasning» fra verkstedet sitt er han alltid på jakt etter eksplisitte og ærlig figurer. En tilnærming som resulterer i «lesbare» apparater. Hans designer samles nå på av kjente museer som Boijmans Van Beuningen og produsenter som Koninklijke Tichelaar Makkum.

• Rogier Martens (1978)
En romdesigner med en forkjærlighet for offentlige rom. Han begrenser seg ikke til én målgruppe, men retter sine produkter mot alle brukere av det offentlige rom. Hans preferanse er for ofte mobile apparater med en umiskjennelig identitet, og i sine designer ser han aktivt etter interaksjon med brukeren.

Nettsiden til Weltevree >>

Norsk